SZKOŁA

Zakodowana kraina przygód Zosi

Rozwiń skrzydła - psychoedukacja i kreatywność : Projekt Zakodowana kraina  przygód Zosi

 

Temat projektu: „Zakodowana kraina przygód Zosi”

Autor projektu: Karolina Dryńska, Natalia Glinka

Nauczyciel realizujący projekt: Danuta Powichrowska

Grupa/ klasa objęta innowacją: grupa 5/6 latki, klasa II

Czas trwania projektu: wrzesień 2024 - czerwiec 2025


 

Założenia projektu:


Projekt ma na celu rozwijanie wszechstronnych zainteresowań dzieci/ uczniów, a szczególnie popularyzowanie wiedzy interdyscyplinarnej w tematyce związanej głównie ze świętami typowymi i nietypowymi. Jest uzupełnieniem i rozszerzeniem treści z Podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego. Dodatkowo projekt spełnia 5 z 7 PRIORYTETÓW polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025

  1. Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
  2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych
    i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa
    i proobronna.
  3. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie
    u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
  4. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
  5. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.

Zadaniem jest również zachęcenie dzieci przedszkolnych/ uczniów klas młodszych
do pogłębienia wiedzy o otaczającym je środowisku oraz wzbudzenie ich chęci do uczenia się, współpracy i współdziałania.

Cele ogólne:

  • pogłębianie wiedzy o otaczającym środowisku;
  • rozwijanie umiejętności plastycznych;
  • rozwijanie umiejętności współpracy i współdziałania;
  • rozwijanie logicznego myślenia;

 

Cele szczegółowe:

Dziecko/ Uczeń:

  • rozwija swoje zainteresowania przyrodnicze i postawy proekologiczne;
  • doskonali kreatywność i wyobraźnię przestrzenną;
  • wykonuje prace plastyczne i techniczne z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
  • programuje 
  • pracuje indywidualnie, w parze, grupie lub w zespole;
  • określa kierunki w przestrzeni jak i położenia przedmiotów względem osi własnego ciała;
  • planuje trasę, aby spełnić warunki i programuje ruchy robota;
  • rozwija zainteresowanie życiem zwierząt z najbliższego otoczenia
  • rozwija spostrzegawczość, analizę i syntezę wzrokową i słuchową, 
  • doskonali sprawność narządów artykulacyjnych
  • słucha lub czyta i rozumie tekst
  • układa historyjki obrazkowe
  • rozwija umiejętności matematyczne
  • formułuje i rozwiązuje zagadki słowne


Opis projektu


Zajęcia realizowane w ramach projektu odbywać się będą jako element zajęć przedszkolnych/ lekcji/ w ramach zajęć rozwijających zainteresowania.

Na podstawie przygotowanych scenariuszy z dziećmi/ uczniami przeprowadzone zostaną zajęcia z kodowania, zabawy ruchowe, badawcze, a także plastyczne, techniczne i konstrukcyjne. Uczestnicy będą mieli okazję do czytania/ słuchania opowiadań i tekstów źródłowych, w oparciu, o które będą prowadzone rozmowy. 

Udział w zajęciach oparty będzie na współpracy i współdziałaniu. Podczas zajęć dzieci/ uczniowie będą rozwijały i doskonaliły umiejętność kodowania i programowania, orientacji przestrzennej i orientacji w schemacie własnego ciała. Poza tym innowacja pozwoli
na rozwijanie percepcji i spostrzegawczości wzrokowej a także słuchowej, umiejętności matematycznych, pogłębią wiedzę patriotyczną, przyrodniczą oraz wiedzę o tradycjach
i otaczającym świecie.


 

Korzyści wdrożenia innowacji (przewidywane osiągnięcia):

Dzieci/ Uczniowie:

  • Wzbogacają wiedzę o otaczającym świecie,
  • Eksperymentują, badają, szukają różnych rozwiązań stawianych im problemów,
  • Stają się inżynierami i twórcami,
  • Chętnie współpracują w zespołach, dyskutują i szukają kompromisowych rozwiązań, biorąc pod uwagę potrzeby i oczekiwania innych,
  • Bezpiecznie, świadomie, czynnie i twórczo korzystają z nowoczesnych technologii,
  • Zdobywają wiedzę o otaczającym świecie, eksplorując jego tajemnice,
  • Rozwijają umiejętności logicznego myślenia i rozwiązywania problemów,
  • Rozwijają naturalną ciekawość,
  • Rozwijają umiejętność myślenia poza schematami, generowania nowych pomysłów i ich realizowania, 
  • Rozwój umiejętności interpersonalnych,
  • Poznają fundamenty nauki, technologii i inżynierii oraz rozwijają umiejętności, które w przyszłości mogą zaowocować osiągnięciami zawodowymi. 
  • Wiedzą, że warto próbować i eksperymentować, nawet jeśli nie odnoszą od razu sukcesu. Błędy i niepowodzenia są częścią procesu nauki i mogą prowadzić do ciekawszych odkryć. 
  • Rozwijają zdolność do refleksji nad swoimi doświadczeniami i wyciągania wniosków
  • Uczą się, że nauka, technologia, inżynieria, sztuka i matematyka są ze sobą splecione, tworząc całość.     Ewaluacja
  • W ramach ewaluacji wdrożonej innowacji prowadzona będzie obserwacja pracy dzieci podczas zajęć. Obserwacja pozwoli ocenić stopień realizacji założonych celów, wyciągnąć wnioski, wprowadzić niezbędne modyfikacje i podjąć decyzję o ewentualnym kontynuowaniu innowacji w kolejnym rok

Aktualności

Kontakt

  • Szkoła Podstawowa im. Królowej Bony Sforzy w Obrubnikach
    Obrubniki 33
    16-002 Dobrzyniewo Duże
  • (85) 7197-098

Galeria zdjęć